Cum îți transformi echipa în cea mai bună variantă a ei

Dezvoltarea unei echipe, a unui departament sau a unei organizaţii, solicită un nivel înalt de competenţe manageriale, competenţe specifice domeniului de activitate dar şi înţelegerea proceselor psihologice care se derulează în fundal.

Astăzi vom vorbi despre transformarea echipei în cea mai bună variantă a ei. Așadar, te invit să priveşti cu ochi proaspeţi conducerea echipei tale şi să descoperi cum poţi să o dezvolţi pentru a ajunge la următorul nivel.

Cele 5 etape ale transformării echipei

Bruce Wayne Tuckman, psiholog şi cercetător privind teoria dinamicii de grup, a stabilit stadiile dezvoltării unui grup sau a unei echipe:

  • formarea,
  • antrenarea (furtuna),
  • normarea,
  • funcţionarea,
  • transformarea care include şi etapa de celebrare.

În fiecare din cele 5 etape, rolul liderului trebuie să fie adaptat nevoilor grupului. Astfel, în etapa de formare, liderul trebuie să ofere direcţie şi ghidare pentru că, se presupune, ştie ce scop are echipa, ce responsabilităţi va îndeplini fiecare membru, care sunt indicatorii de evaluare a activităţii şi care sunt rezultatele aşteptate.

Etapa de antrenare (numită în engleză „storming”) este una neplăcută pentru toată lumea: atât membrii echipei, liderul cât și organizaţia. Aici, nivelul rezultatelor este unul foarte scăzut, iar starea generală este de tensiune şi separare. Toată lumea e supărată pe toată lumea, nimic nu funcţionează, totul pare că se năruie. Însă, această etapă este firească, ea fiind parte a unui proces natural de dezvoltare.

În această etapă, lupta pentru putere (cine e cel mai deştept, mai priceput, mai rapid etc) se manifestă în toată splendoarea ei. Fiecare membru al echipei încercă să-şi manifeste individualitatea, iar unii şi dorinţa de a conduce. Rolul liderului este de a implica echipa în fixarea cadrului de lucru prin însoţire, ascultare, negociere.

Etapa de normare calmează de obicei spiritele, ea presupunând fixarea unor reguli de funcţionare clare, orientarea spre obiective comune şi clarificarea rolurilor. Rolul liderului este de acorda feedback, de a instrui şi de a manifesta încredere în echipa care începe să funcţioneze.

Însă, de ce echipa reintră în etapa de furtună după perioade de funcţionare optimă?

Din experienţa acumulată până acum, pot spune că unul din motive poate să fie confruntarea cu elemente de noutate: noi colegi, noi cerinţe, noi experienţe etc. De obicei, cei mai competitivi membri vor observa rapid schimbările şi vor ataca cadrul de funcţionare al echipei sau capacitatea liderului de a gestiona noile situaţii.

Ce poate face liderul în acest caz?

Uneori, doar să-şi facă treaba cu calm şi disciplină, imprimând ritmul întregii echipe, alteori să atragă atenţia asupra valorilor care animă transformarea echipei.
Cel mai important lucru este ca liderul să se raporteze la echipă ca la un întreg şi să considere furtuna drept o etapă care va trece. Nu întotdeauna încă o discuţie cu cel care respinge elementul de noutate poate fi de ajutor, ci mai degrabă perseverenţa liderului în a urma obiectivele şi valorile comune.

Uneori s-ar putea ca încrederea în lider ca suport pentru dezvoltarea individuală să fie şubrezită.

Ar fi de explorat în acest caz ce oferă şi ce primeşte fiecare parte implicată: lider, membru al echipei şi echipa ca întreg. Se întâmplă ca aşteptările oamenilor să fie mai mari în raport cu plus valoarea pe care o creează pentru celelalte părţi. Liderul poate fi un însoţitor pentru clarificarea acestora, ajutând la reorientarea energiei consumate în conflict spre creştere şi dezvoltare.

Alteori, s-ar putea ca oamenii să nu fie conştienţi de scopul mai înalt al muncii lor.

Dincolo de bani şi indicatori financiari, atât membrii echipei cât şi companiile au nevoie să se uite cu mândrie în oglindă la ei înşişi şi să simtă că, prin ceea ce fac, creează o lume mai bună. Clarificarea contribuţiei la această realitate îmbunătăţită, la nivel individual şi de echipă, grăbeşte procesul de maturizare şi funcţionare optimă.

Alteori se poate ca echipa să nu fi parcurs etapa de celebrare după un efort de lungă durată, membrii echipei simţându-se obosiţi şi decuplaţi emoţional de la scopul comun.

Curs pentru dezvoltarea echipei tale

Inteligență Socială și Emoțională pentru Manageri

Vezi Detalii

Recunoaşterea meritelor la nivel de echipă are rolul de a susţine una din cele mai importante forţe motivaţionale: contribuţia la ceva mai important decât propria persoană.

Echipele de proiect au nevoie de această etapă pentru a putea trece la următorul proiect. Calitatea relaţiilor umane dintre membrii echipei de proiect constituie cel mai important ingredient pentru următorul succes, dacă atenţia pentru aceste nevoi emoţionale se manifestă. Viaţa profesională continuă cu mai multă vigoare dacă este onorată nevoia de conectare emoţională într-o manieră care exprimă respect şi grijă faţă de oameni.

Există posibilitatea ca etapa de celebrare ori să fie făcută în lumina reflectoarelor şi succesul să fie trăit doar euforic, ori să fie parcursă ca o activitate de rutină. Acordarea unui timp pentru reflecţie, exprimarea recunoştinţei şi a bucuriei, acordarea de feedback de către fiecare membru al echipei asupra procesului poate ajuta echipa să treacă la etapa următoare, cea de transformare.

Atât succesul cât şi eşecul pot constitui lecţii valoroase de învăţare practică prin observarea şi discutarea aspectelor relevante. Într-adevăr e mai simplu să vorbeşti cu membrii echipei după un succes. Însă, din eşec pot fi construite căi către succes, dacă liderul manifestă curajul de a explora factorii interni implicaţi.

Cel mai adesea se consideră ca fiind de vină factorii externi, în unele situaţii rolul acestora fiind determinant. Însă, onestitatea recunoaşterii contribuţiei liderului şi a echipei în obţinerea rezultatului final va fi decisivă pentru transformarea eşecului în sursă de schimbare a unor reguli, obiective, roluri.

Ce poți face pentru transformarea echipei tale

Se spune că, dacă într-o organizaţie, toţi oamenii ar munci cu acelaşi scop în minte, posibilitatea de a fi în fruntea clasamentului organizațiilor este foarte mare.

Dar cum se poate face concret acest lucru?

Iată ce poți face pentru transformarea echipei tale:

Clarifică împreună cu fiecare membru care este contribuţia sa personală la îndeplinirea scopului comun;
Solicită feedback extern asupra procesului, nu doar asupra rezultatelor;
Identifică motivele pentru care unii membri ai echipei preferă să vorbească unii cu alţii despre dificultăţile întâmpinate şi nu cu tine;
Gândeşte-te la motivaţia ta pentru a conduce o echipă aflată la următorul nivel de dezvoltare.

Sper să te ajute aceste sfaturi să îți aduci echipa la următorul nivel!

Până atunci, îți doresc mult succes în gestionarea eficientă a echipei tale!

Fii la curent cu noutățile