Climatul echipei: cum creștem performanța echipei prin motivația membrilor

În management, empatia poate fi atât o calitate, cât şi un obstacol în procesul de creștere a performanţei echipei. Această manifestare a inteligenței emoționale se poate întâlni în multe combinații și variază de la manager la manager.

Însă cum reușești să motivezi echipa dacă nu-i înțelegi pe deplin? Cum le înțelegi nevoile dacă nu empatizezi cu ei, dar în același timp, cum reușești să te detașezi?

Importanța climatului emoțional pentru performanța echipei

Diferenţa dintre organizaţii, echipe sau grupuri este cel mai uşor de observat din punctul de vedere al atmosferei pe care o generează.

Nu-i așa că atunci când păşeşti pentru prima dată într-o organizaţie, îţi dai seama din primele momente dacă atmosfera este una plăcută, antrenantă, ori din contră, tensionată și stresantă?

Prima impresie se creează aproape instantaneu. Și este cea care-ți influențează foarte mult decizia de a colabora sau nu cu acea echipă sau organizaţie.

Conştientizarea importanţei climatului emoţional este primul pas pentru a crește performanţa echipei.

Cu siguranță ai experimentat, în calitate de manager, perioade în care simţeai că munca ta este aliniată cu a oamenilor din echipă. Că lucrurile funcţionau deoarece fiecare contribuia cu ceva.

Totuși, este posibil ca alteori să fi simțit cum toate eforturile tale de a-i înţelege, susţine și ajuta erau inutile.

Ce anume face diferenţa în modul în care gestionezi această variabilă? Oare este empatia ta, ca manager, suficientă pentru o atmosferă de lucru antrenantă?

Să află împreună cum să-ți transformi echipa în cea mai bună versiune a ei.

Gestionarea unei echipe performante sau cele trei roluri ale unui manager

Crearea unei echipe performante, orientarea în egală măsură spre oameni şi spre rezultate par uneori misiuni imposibile. Și, de cele mai multe ori, este mult mai simplu să alegi una dintre variante şi să te concentrezi pe ea.

Însă, ştii din propria experienţă că orientarea doar spre rezultate poate aduce satisfacţia atingerii lor, dar pe de cealaltă parte, atmosfera din echipă ar putea fi una tensionată şi obositoare.

Ştii şi că varianta de a fi prietenul fiecărui membru creează o atmosferă plăcută, dar că pe termen lung lipsa rezultatelor va transforma lucrul în echipă într-un teren de luptă.

Pentru a spori performanța echipei, oamenii au nevoie unii de ceilalţi, de autonomie, dar şi de validarea competenţelor deţinute. Ei au nevoie să crească şi să se dezvolte. Tendinţa naturală a oamenilor este să se îndrepte către liderii care pot să le îndeplinească aceste nevoi pe care, de altfel, le ai şi tu.

Adaptarea combinaţiei delegare-însoţire-control implică purtarea a trei pălării: observator, normator şi conducător.

Curs pentru dezvoltarea echipei tale

Inteligență Socială și Emoțională pentru Manageri

Vezi Detalii

Te invit să aflăm ce rol își asumă managerul care trebuie să poarte fiecare din aceste trei pălării.

Observatorul

Știu că nu este uşor să te detaşezi emoţional de toate poveştile pe care le ştii despre oameni. Sau de propriile probleme şi să obţii o perspectivă proaspătă asupra echipei tale. Însă, aş vrea să te provoc cu un exerciţiu de imaginaţie:

Dacă ai fi un reporter de ştiri, cum ai descrie echipa ta?

Ce ai observa prima dată?

Care crezi că sunt nodurile în care energia este irosită şi nu folosită?

Ce crezi că au nevoie să vadă şi să primească de la managerul lor?

Abilitatea de a observa cu detașare ce se întâmplă este o calitate centrală a liderilor eficienţi ce facilitează conştientizarea şi identificarea poveştii din spatele poveştilor.

Nu întotdeauna aspectele care influenţează atmosfera unui grup sunt şi cele mai vizibile.

De aceea, este nevoie de exerciţiu pentru a putea identifica corect factorii determinanţi, aceștia fiind uneori atât de legaţi încât e greu să-ţi dai seama ce se întâmplă, de fapt.

Ce poți să faci în acest caz? Să foloseşti cealaltă pălărie – cea de normator.

Normatorul

Atmosfera plăcută, care stimulează implicare, este construită pe respectarea unui cadru de lucru în echipă. Poate părea o viziune simplistă să vorbeşti de cadru de funcţionare ca factor determinant al atmosferei dintr-o echipă. Însă angajamentul apare atunci când oamenii simt că:

  • fiecare are un rol, o contribuţie la rezultatul final,
  • direcţia de acţiune este clară,
  • există reguli ce sunt respectate consecvent şi nu se lucrează doar după un control sau evaluare venite din exterior.

Capcana de a construi alianţe cu câte un membru pe o anumită temă este foarte ademenitoare. De ce? Pentru că uneori poţi să simţi o compatibilitate emoţională cu acea persoană, aceasta reuşind să-ţi ofere ajutor fix atunci când ai nevoie.

Alteori, te poate ajuta pentru că nu deţii toate cunoştinţele. Iar vulnerabilitatea nu este o trăire pe care vrei să o încerci.

Însă, consecinţele pe termen lung sunt că ceilalți membrii ai echipei îşi dau seama că poţi fi influenţat în acest fel. Apoi, sunt șanse ca și ei să acționeze ca atare.

Păstrarea unei atitudini echidistante, dar în acelaşi timp empatice, pare uneori misiune imposibilă. Însă, te poate ajuta conştientizarea celuilalt rol, cel de conducător.

Conducătorul

Rolul tău ca manager este de a stimula procesul de implicare al fiecăruia în activitatea echipei şi de a asigura fluxurile de lucru.

Este un banc despre rai şi iad. Raiul este descris ca locul în care oamenii se hrănesc unii pe alţii cu linguri care au cozile foarte lungi. Iar iadul ca locul în care oamenii sunt flămânzi.

Sunt flămânzi pentru că nu au descoperit cum se pot hrăni unii pe alţii cu acele linguri lungi.

Realitatea pe care o ai la dispoziţie cu echipa ta seamănă de multe ori cu o lingură cu o coadă prea mare. O lingură care te împiedică să obţii ceea ce-ţi propui pentru a îndeplini o nevoie, a clientului şi a ta.

Aici însă, intervine rolul tău de conducător, acela de a stimula şi propune soluţii de gestionare a realităţii date.

Pierderea de resurse în discuţii interminabile despre cât de nenorocite sunt legile, instituţiile și alţi factori externi arată că, de fapt, există obstacole interne ce frânează performanța echipei.

Însă, pentru că distanţa emoţională este una prea mare sau prea mică, nu se discută despre ele.

Atunci când alții sunt de vină pentru tot ceea ce se întâmplă, e o problemă la mijloc.

Și, de cele mai multe ori, un specialist din exterior care vede lucrurile cu detașare trebuie să însoţească liderul şi echipa în procesul de conştientizare a ceea ce se întâmplă în fundal.

Iată cum atmosfera din echipa ta poate fi un factor determinant în obţinerea performanţei. Depinde de tine, în calitate de manager, cum reuşeşti să adaptezi rolul tău la situaţia în care se află echipa ta. Și de modul în care reuşeşti să creezi cadrul în care fiecare are un rol, dar toţi sunt orientaţi şi spre binele comun.

Acest articol, publicat inițial în 25.06.2018, a fost revizuit pentru a-ți oferi informații de actualitate.

Fii la curent cu noutățile