Climatul echipei: cum creștem performanța echipei prin motivația membrilor

În management, empatia poate fi atât o calitate, cât şi un obstacol în procesul de creștere a performanţei echipei. Această manifestare a inteligenței emoționale se poate întâlni în multe combinații și variază de la manager la manager.

Diferenţa dintre organizaţii, echipe sau grupuri este cel mai uşor de observat din punctul de vedere al atmosferei pe care o generează. Nu-i așa că atunci când păşeşti pentru prima dată într-o organizaţie, îţi dai seama din primele momente dacă atmosfera este una plăcută, antrenantă, ori din contră, tensionată şi stresantă? Prima impresie se creează aproape instantaneu şi este cea care îți influențează foarte mult decizia de a colabora sau nu cu acea echipă sau organizaţie.

Am scris acest articol pentru a te însoţi în conştientizarea importanţei climatului emoţional pentru a crește performanţa echipei.

Cu siguranţă ai experimentat, în calitate de manager, perioade în care simţeai că munca ta este aliniată cu a oamenilor din echipă, că lucrurile funcţionau, fiecare contribuind cu ceva. Totuși, este posibil ca alteori să fi simțit cum toate eforturile tale de a-i înţelege, susţine și ajuta erau inutile.

Ce anume oare face diferenţa în modul cum gestionezi această variabilă? Este empatia ta, ca manager, suficientă pentru o atmosferă de lucru antrenantă?

Cele trei pălării ale unui manager în gestionarea unei echipe performante

Orientarea în egală măsură spre oameni şi spre rezultate pare de multe ori misiune imposibilă, fiind mult mai simplu să alegi una dintre variante şi să te concentrezi pe ea.

Însă, ştii din propria experienţă că orientarea doar spre rezultate poate aduce satisfacţia atingerii lor, dar pe de cealaltă parte, atmosfera din echipă ar putea fi una tensionată şi obositoare.

Ştii şi că varianta de a fi prietenul fiecărui membru creează o atmosferă plăcută, dar că pe termen lung lipsa rezultatelor va transforma lucrul în echipă într-un teren de luptă.

Pentru a spori performanța echipei, oamenii au nevoie unii de ceilalţi, de autonomie, dar şi de validarea competenţelor deţinute. Ei au nevoie să crească şi să se dezvolte. Tendinţa naturală a oamenilor este să se îndrepte către liderii care pot să le îndeplinească aceaste nevoi pe care de altfel, le ai şi tu.

Adaptarea combinaţiei delegare-însoţire-control implică purtarea a trei pălării: observator, normator şi conducător.

Te invit să aflăm în continuare ce rol își asumă managerul care poartă fiecare din aceste trei pălării.

Observatorul

Știu că nu este uşor să te detaşezi emoţional de toate poveştile pe care le ştii despre oameni, de propriile probleme sau teme personale şi să obţii o perspectivă proaspătă asupra echipei tale. Însă, aş vrea să te provoc cu un exerciţiu de imaginaţie:

Dacă ai fi un reporter de ştiri, cum ai descrie echipa ta? Ce ai observa prima dată? Care crezi că sunt nodurile în care energia este irosită şi nu folosită? Ce crezi că au nevoie să vadă şi să primească de la managerul lor?

Abilitatea de a observa calm ce se întâmplă este o calitate centrală a liderilor eficienţi ce facilitează conştientizarea şi identificarea poveştii din spatele poveştilor. Nu întodeauna aspectele care influenţează atmosfera unui grup sunt şi cele mai vizibile. De aceea, este nevoie de exerciţiu pentru a putea identifica corect factorii determinanţi, uneori fiind atât de legaţi încât e greu să-ţi dai seama ce se întâmplă de fapt.

Ce poți să faci în acest caz? Să foloseşti cealaltă pălărie – cea de normator.

Curs pentru dezvoltarea echipei tale

Inteligență Socială și Emoțională pentru Manageri

Vezi Detalii

Normatorul

Atmosfera plăcută, care stimulează implicare este construită pe respectarea unui cadru. Poate părea o viziune simplistă să vorbeşti de cadru de funcţionare ca factor determinant al atmosferei dintr-o echipă, însă angajamentul apare atunci când oamenii simt că…

  • fiecare are un rol, o contribuţie la rezultatul final,
  • direcţia de acţiune este clară,
  • există reguli ce sunt respectate consecvent şi nu se lucrează doar după un control sau evaluare venite din exterior.

Capcana de a construi alianţe cu câte un membru pe o anumită temă este foarte ademenitoare pentru că uneori poţi să simţi o compatibilitate emoţională cu acea persoană, că reuşeşte să-ţi ofere ajutor fix atunci când ai nevoie. Alteori, te poate ajuta pentru că nu deţii toate cunoştinţele, iar vulnerabilitatea nu este o trăire pe care vrei să o încerci.

Însă, consecinţele pe termen lung sunt că membrii ceilalţi din echipă îşi dau seama că poţi fi influenţat şi atunci fiecare va acţiona în consecinţă.

Păstrarea unei atitudini echidistante, dar în acelaşi timp empatice pare uneori misiune imposibilă. Însă, te poate ajuta conştientizarea celulalt rol, cel de conducător.

Conducătorul

Rolul tău ca manager este de a stimula procesul de implicare a fiecăruia în activitatea echipei şi de a asigura fluxurile de lucru.

Este un banc despre rai şi iad care descrie raiul ca locul în care oamenii se hrănesc unii pe alţii cu linguri care au cozile foarte lungi, iar iadul ca locul în care oamenii sunt flămânzi pentru că nu au descoperit cum se pot hrăni unii pe alţii cu acele liguri lungi.

Realitatea pe care o ai la dispoziţie cu echipa ta seamănă de multe ori cu o lingură cu o coadă prea mare care te împiedică să obţii ceea ce îţi propui pentru a îndeplini o nevoie, a clientului şi a ta. Aici, însă, intervine rolul tău de conducător – acela de a stimula şi propune soluţii de gestionare a realităţii date.

Pierderea de resurse în discuţii interminabile despre cât de nenorocite sunt legile, instituţiile și alţi factori externi arată că de fapt există obstacole interne ce frânează performanța echipei. Însă, pentru că distanţa emoţională este una prea mare sau prea mică, nu se discută despre ele.

Atunci când alții sunt de vină pentru tot ceea ce se întâmplă e o mare problemă la mijloc şi e nevoie uneori de solicitarea ajutorului cuiva din exterior care să însoţească liderul şi echipa în procesul de conştientizare a ceea ce se întâmplă în fundal.

Iată cum atmosfera din echipa ta poate fi un factor determinant în obţinerea performanţei. Depinde de tine, în calitate de manager, cum reuşeşeti să adaptezi rolul tău la situaţia în care se află echipa ta şi de modul în care reuşeşeti să creezi cadrul în care fiecare are un rol, dar toţi sunt orientaţi şi spre binele comun.

Fii la curent cu noutățile