Cum a afectat pandemia munca în echipă?

Pandemia și munca în echipă

Dragă comunitate, aș vrea să te întreb foarte sincer:

Pe tine cum te-a afectat pandemia?

Cum ți-a influențat stilul de lucru, relațiile cu colegii și managerii, cadrul de lucru în echipă?

Nivelul de stres?

Dar nivelul de satisfacție?

Muncești mai mult decât în trecut sau, dimpotrivă, ești unul dintre norocoșii care nu mai pierd timp pe drum și are privilegiul de a sta mai mult timp cu familia și prieteni?

Te simți mai stresat sau lucrul la distanță te ajută să te deconectezi emoțional mai rapid?

Sunt întrebări pe care nu ți le adresez doar ție.

Sunt întrebări pe care mi le-am adresat întâi mie, iar noianul de răspunsuri, sincere, contradictorii pe alocuri, m-au făcut să înțeleg că e nevoie să vorbim despre aceste schimbări.

De ce? Pentru a ne înțelege mai bine, pentru a ne adapta mai ușor, pentru a face performanță, rămânând oameni.

Cum a schimbat pandemia lucrul în echipă

Că vrem să recunoaștem sau nu, pandemia a schimbat multe aspecte ale lucrului în echipă. A schimbat dinamica relațiilor dintre colegi, dintre colegi și superiori, a schimbat echipa ca sistem de influență într-o organizație, dar a schimbat și relațiile interpersonale.

Siguranța sanitară impusă de norme igienice, altădată de la sine înțeleasă într-o organizație, a trecut pe primul plan odată cu sosirea pandemiei. Se lucrează mai des de la distanță, iar acest lucru creează adesea dificultăți de comunicare și relaționare.

Deopotrivă, angajați și manageri resimt efectele deconectării fizice, deși cu toții admit că întâlnirile online sunt o soluție bună. Eficiente sau nu, meetingurile online sunt golite de glumele sau interacțiunea spontană de la birou, care adăugau note emoționale muncii.

Prioritatea sanitară este responsabilă de starea de alertă emoțională cauzată de teama de infectare. Iar această precauție suplimentară poate crește nivelul de stres în interiorul echipei, atunci când nu lucrezi remote.

Purtarea măștii, folosirea dezinfectantului, aerisirea încăperilor, suportarea unui număr mai mare de oameni în jur în perioade sau spații aglomerate, toate acestea ne forțează la o stare de atenție permanentă în care totul pare safe, dar nimic nu mai este sigur.

Curs pentru dezvoltarea echipei tale

Inteligență Socială și Emoțională pentru Manageri

Vezi Detalii

Ce ajută echipa să fie performantă și eficientă?

Un scop comun ajută echipa să fie eficientă și să-și gândească mecanisme de interacțiune care să stimuleze complementaritatea rolurilor și nu suprapunerea lor. Dar când colegii tăi nu sunt lângă tine, pentru că sunt bolnavi sau ,,contact direct”, cu toții accesăm modul de supraviețuire, iar urmărirea scopului echipei devine superfluă.

Ce e de făcut? O soluție ar fi să direcționăm efortul managerilor spre crearea de modalități noi de răspuns la situațiile nou apărute, să gândim din timp soluțiile de înlocuire.

Află mai multe și despre cum se manifestă asertivitatea și empatia din partea liderilor.

Echipa este un sistem, un organism influențat de alte sisteme – echipe din aceeași organizație sau sistem din exteriorul organizației. Echipa are nevoie de sens în munca pe care o face.

Uneori, când din exterior vine mult impredictibil, în interiorul organizației/echipei se generează stări de teamă despre cum vor fi gestionate resursele umane, materiale și financiare.

Schimbările sunt mai rapide și mai dificil de prevăzut, iar acest fapt contribuie la a gândi lucrurile dintr-o perspectivă foarte pragmatică. Pragmatică înseamnă totodată mai puțin orientată către nevoile emoționale și sociale ale angajaților.

Pandemia a mutat inclusiv granița dintre viața personală-viață profesională, iar acest lucru se vede cel mai bine acolo unde există și persoane dependente (copii, părinți).

O separare strictă nu e doar complicată, ci și puțin posibilă, iar această dificultate afectează atât starea de spirit a angajatului, cât și pe a membrilor familiei și chiar a colegilor de lucru. Izolarea socială are ca efect și accentuarea unor suferințe psihice până atunci nedetectabile.

Adaptarea la noua realitate sau cum te pot ajuta eu

Văd toate aceste schimbări în interacțiunile pe care le am zilnic cu echipe, angajați, manageri, prieteni, familie. Astfel înțeleg că suntem în plin proces de acceptare a noului. O realitate nouă cu multe valențe, pe care le putem înțelege mai bine doar comunicând. Mi-ar plăcea să vorbim despre toate acestea, dar nu numai.

Las mai jos câteva teme de discuție pe care le văd prioritare în perioada următoare și aștept să-mi spui părerea ta, la para@paraschivacapraru.ro să descoperim și altele. Eu te voi însoți în explorarea de soluții.

  1. Deconectarea emoțională a membrilor echipei datorită lucrului de la distanță și dificultatea creării unor obișnuințe noi adaptate acestui context.
  2. Accentuarea nivelului de stres datorită stării de atenție sporită în raport cu riscul infectării.
  3. Decalarea urmăririi scopului comun în favoarea unei atitudini pragmatice, orientată către supraviețuire.
  4. Creșterea impredictibilității privind reacțiile clienților, partenerilor, furnizorilor, etc.

Aștept cu interes răspunsul tău.

Fii la curent cu noutățile