Gestionarea emoțiilor din etapa de inducție pentru persoanele nou angajate

emotii in etapa de inductie

Să ne imaginăm împreună o situație: o companie se dezvoltă datorită solicitărilor din ce în ce mai crescute ale clienților. Managerii și angajații se bucură că există cerere și că ei oferă acele bunuri și servicii de care clienții au nevoie. Doar că ușor, ușor presiunea crește și e nevoie de angajarea unor oameni noi.

Se dezbate și se decide bugetul, profilul candidatului/candidatei, se dă drumul procesului de recrutare și selecție.

Procesul de recrutare și acomodarea reciprocă

După câteva săptămâni e din nou bucurie, atât pentru cel care a recrutat, cât și pentru cel/cea selectat(ă). Doar că în prima zi de lucru, bucuria se mai risipește și apar trăiri ambivalente. Membrii echipei, incluzând și persoana care tocmai a fost angajată, își dau seama că va fi nevoie de timp și răbdare pentru acomodarea reciprocă.

Pentru gestionarea acestor emoții e nevoie ca ele să fie conștientizate și exprimate în primul rând către noi înșine. Oare cum am putea face acest lucru ca manager?

Gestionarea emoțiilor în procesul de inducție

Întrebarea pe care ne-o adresăm este Ce simt?

Poate simțim că însoțirea în procesul de inducție este prea mult peste o agendă deja aglomerată. Conștientizând acest lucru, putem să delegăm o parte din procesul de inducție membrilor echipei. Mai ales când vine vorba de aspectele tehnice, colegii pot ajuta persoana nou angajată să se acomodeze cerințelor și să o sprijine prin a-i răspunde la întrebări, neclarități.

Cum ușurăm adaptarea angajatului la noul mediu de lucru?

Prin urmărirea unui program de inducție putem ușura adaptarea angajatului. De exemplu, se pot stabili întâlniri recurente în primele trei luni, chiar săptămânale în prima lună. Aceste întâlniri creează cadrul perfect pentru a vedea dacă procesul de inducție temperează din temerile noului/noii coleg/colege sau nu.

Cum poate fi aplicat procesul de conștientizare în cazul persoanei proaspăt angajate?

Ne întoarcem la întrebarea Cum mă simt?

Răspunsurile ar putea varia de la:

Mă simt încrezătoare că voi reuși să mă integrez în această echipă, sau

Mă simt temătoare când vine vorba de a rezolva sarcini pe care nu le-am avut înainte ori

Mă simt blocată când trebuie să vorbesc cu colegii în engleză fiindcă am senzația că își vor da seama că nu cunosc această limbă foarte bine.

Alte emoții ar putea fi legate de părăsirea fostului loc de muncă și a foștilor colegi. Va fi nevoie de o perioadă de timp în care desprinderea emoțională să se producă, iar aceste procese se derulează în paralel.

Avantajele unui proces conștient de selecție și acomodare

Managerii care conștientizează acest flux de emoții permit noilor angajați să-și stabilească ritmul propriu de acomodare, ei fiind observatori atenți și disponibili pentru a discuta pașii care trebuie parcurși în această etapă.

Curs pentru dezvoltarea echipei tale

Inteligență Socială și Emoțională pentru Manageri

Vezi Detalii

Stabilirea unor indicatori obiectivi și atingerea lor va aduce mai multă claritate procesului și va aduce satisfacții pentru toți cei implicați.

Cine nu și-ar dori oare ca după primele trei luni să spună că actualul loc de muncă este cea mai bună variantă pentru nevoile de siguranță și de apartenență actuale și viitoare?

Pentru ca această concluzie să fie formulată e nevoie ca membrii echipei, managerul și persoana nou-angajată să se racordeze emoțional, nu doar la nivel de responsabilități, obiective, sarcini și roluri.

Cum ar fi dacă în echipa ta preocuparea pentru starea de bine ar fi împărțită cu toți membrii? Oare ar fi trăite mai mult emoții de conectare, bucurie, reușită, concentrare și mai puțin de delăsare, nesiguranță, teamă și blocaj?

Citește mai multe despre atelierele pentru performanță corporate.

Fii la curent cu noutățile