Cum se manifestă asertivitatea și empatia din partea liderilor
Cu siguranță ai auzit des vorbindu-se despre nevoia de empatie și manifestarea asertivității din partea liderilor. În articolul de astăzi aș vrea să punctez legătura dintre asertivitate și empatie. Din punctul meu de vedere, este nevoie de ambele în exercitarea rolului de lider.
Asertivitatea și empatia la lideri
Ce este empatia?
Una din cele mai bune definiții ale empatiei o prezintă ca fiind capacitatea de a înțelege punctul de vedere al altei persoane, de a-i observa și interpreta stările emoționale, respectiv manifestarea disponibilității de a ajuta.
Ce nu este empatia? Empatia nu implică preluarea emoțiilor celorlalți și nici încercarea de a mulțumi pe toată lumea.
Așa cum poți observa, ultima componentă a definiției de mai sus vizează trecerea la acțiune. De ce crezi că este importantă acțiunea atunci când vorbim despre empatie și o manifestăm?
Răspunsul este că, deși nu putem rezolva problema celuilalt, putem totuși să-l susținem în a găsi soluții.
,,Empatia este foarte importantă în management datorită creșterii numărului sarcinilor ce trebuie rezolvate în echipă, ritmului rapid al globalizării și necesității gestionării talentelor.“ Daniel Goleman
Manifestarea empatiei
Empatia, căci despre ea este vorba, se manifestă datorită neuronilor-oglindă care intervin în procesul de conștientizare și armonizare a emoțiilor noastre cu ale celorlalți.
Aceștia au fost descoperiți de cercetătorii italieni. Ei au observat cum neuronii din zona motrică a mâinii unei maimuțe se activează dacă vede o altă maimuță decojind o banană. Acești neuroni-oglindă ne ajută să învățăm prin imitație, pe tot parcursul vieții, fiind folosită cel mai des în perioada copilăriei.
Un manager empatic este o persoană capabilă să înțeleagă perspectiva angajaților, să identifice corect emoțiile pe care aceștia le trăiesc. Să gestioneze corect emoțiile din etapa de inducție a noilor angajați. De asemenea, să observe cum emoțiile pot afecta performanța, fiind disponibil să îi ajute.
Un manager care manifestă empatie știe să relaționeze cu membrii echipei sale. El acordă atenție atât dialogului purtat, cât și semnelor non-verbale (mimică, gesturi etc.) și-și creează o perspectivă completă asupra stării fiecărui membru al echipei.
Această abilitate se îmbină perfect cu un nou mod de a înțelege asertivitatea, despre care voi vorbi în cele ce urmează.
Ce este asertivitatea?
„Asertivitatea implică apărarea drepturilor personale şi exprimarea gândurilor, sentimentelor şi convingerilor în mod direct, onest şi adecvat, fără a viola drepturile altei persoane”. Lange şi Jacubowski (1976)
Asertivitatea se manifestă prin:
- iniţierea, continuarea şi încheierea de noi conversaţii;
- solicitarea ajutorului, suportului, atenției cuiva;
- exprimarea sentimentelor pozitive şi negative;
- refuzul cererilor, prin a spune NU.
Asertivitate și empatie în business
Având aceste informații în minute, cum putem folosi cele două modalități de comunicare (empatie și asertivitate) într-un mediu business? O să răspund la această întrebare printr-un exemplu real.
Alexandra coordonează o echipă formată din trei economiști, de 6 luni. A fost foarte încântată când a fost promovată întrucât ea crede că un manager bun trebuie să fie atent atât la oameni, cât și la cifre. Dar să știe și cum să motiveze echipa.
În prezent, se simte nemulțumită atât de rezultatele echipei, cât și de necesitatea de a lucra peste program pentru a-și finaliza sarcinile.
Care sunt cauzele acestui sentiment de copleșire pe care îl trăiește Alexandra? Ce ar putea face pentru a depăși situația?
Alexandra trebuie să răspundă la următoarele întrebări:
- Oare oamenii știu ce trebuie să facă?
- Obiectivele sunt realizabile?
- Există proceduri de lucru?
- Cum se comunică în echipă?
Dacă la primele trei întrebări răspunde afirmativ, e nevoie să analizăm cum se comunică în echipă: formal, empatic sau asertiv?
Comunicare asertivă versus comunicare empatică
Când comunică formal, oamenii își transmit date, informații, solicitări, fără a se implica în obținerea rezultatului final. Cu alte cuvinte, ei „își fac treaba”, fără să se gândească dacă ceea ce se întâmplă la nivelul echipei duce la îndeplinirea unui scop comun.
În cazul echipelor empatice, oamenii sunt foarte atenți la stările emoționale pe care le trăiesc. Oferă suport moral și emoțional și sunt calzi. E foarte plăcută atmosfera, fiecare se simte văzut și susținut. Uneori, însă, s-ar putea ca problemele să nu fie adresate, de teamă că atmosfera s-ar strica. Cu alte cuvinte, prea multă empatie strică.
Află mai multe și despre importanța feedbackului în performanța echipei.
În aceste cazuri, e nevoie de asertivitate din partea managerului. Echipele care folosesc comunicarea asertivă dezbat idei și propuneri, își exprimă atât sentimentele pozitive, cât și pe cele negative.
Prin urmare, e nevoie să comunicăm asertiv ori de câte ori apare sentimentul de copleșire și neputință.
Un exemplu de comunicare asertivă ar putea fi:
„Când tu faci <<acest lucru>> pentru mine efectul este că mă simt <<adjectiv ce descrie emoția/sentimentul trăit>>. Aș prefera ca tu să <<faci acest lucru în schimb, un comportament alternativ>>. Îmi doresc ca acest mod de comunicare să ne ajute să fim mai <<schimbarea dorită>> pe viitor. Ce spui?”
E important să-i propunem persoanei care ne-a deranjat un exemplu de comportament alternativ. Doar în acest mod îi transmitem ideea că ne deranjează acel comportament, nu persoana în sine și ne dorim o relație bună cu ea.
Prin urmare, empatia face casă bună cu asertivitatea pentru clarificarea unor situații delicate și crearea unor relații de încredere care să conducă la obținerea unor rezultate excepționale.